Warning: Creating default object from empty value in /var/www/josephinelippert.dk/public_html/wp-content/themes/salient/nectar/redux-framework/ReduxCore/inc/class.redux_filesystem.php on line 29
Fuld bevægelse til folket! - JOSEPHINE LIPPERT

Fuld bevægelse til folket!

 

 

Der findes rigtig mange kloge mennesker der ude og især inden for fitness/trænings verdenen. Derfor er det også så nemt at kalde sig ekspert – husk, “ekspert” er ikke en beskyttet titel, det er bare noget vi kan kalde os. Jeg er feks. lige pt. ekspert i julemusik!

I mandags så jeg Go’morgen Danmark hvor en trænings “ekspert” var inde og tale om forskning der viser man blot skal træne 5 min. om dagen for at lave kredsløbstræning. Det er ikke dette jeg vil snakke om, men derimod den måde han mente man skulle lave øvelsen bænk press for ikke at belaste skuldrene.

En helt almindelig bænkpres uden lir.

Udtalelsen var at for ikke at belaste de forreste ligamenter i skulderen skulle man ikke gå helt ned i bevægelsen og derved  lave en halv bevægelse. Ja det er rigtigt at vi strækker mere i de forreste ligamenter og sener når vi laver fuld bevægelse, men lad mig spørge om noget – hvad vil du nogensinden bruge en halv bevægelse til? I din hverdag kan du ikke “skåne” skulderen eller andre led fordi det er det du plejer at gøre i træningen.

Hvad skal vi bruge bænk press eller push ups til?
Når vi skal op og ned fra gulvet liggende på maven laver vi en push up eller bænk pres bevægelse – i fuld bevægelse – det er i hvert fald gevaldigt svært at lave en halv ved mindre man har en stor mave der holder en halvvejs over jorden. Jamen kan vi ikke komme op uden den bevægelse? Jo. Er det kønt? NEJ – se selv.

Jeg ligner mest af alt en orm der er på farten – klik på billedet og se hele vandringen.

Og hvis jeg vil ned uden at bruge armene siger du? Ja så er det bogstavelig talt med hovedet først lige i gulvet.

 

Ormen kravler videre… klik på billedet og se.

Hvis jeg vil op fra jorden og have hjælp fra mine arme som helt klart er det mest hensigtsmæssige og funktionelle vil mine skuldre komme på lidt overstræk på forsiden – det er ikke en dårlig ting, blot en konstatering.

 

I videon kan du se at lige meget hvordan jeg drejer mine arme vil mine skuldre komme i lidt yderstilling – klik på billedet og se hvor smukt det er.

Derfor:
Når vi træner er det vigtigt vi træner FULD bevægelse, ikke halve bænk press for at passe på skulderen, halve squat for at passe på knæene, ingen dødløft for at passe på ryggen – for hvad sker der den dag livet har brug for du kan de bevægelser? Du skal rejse dig op fra gulvet? Hvordan vil du klare det uden at bruge armene og uden at bøje mere end 90 grader i knæene? puha, så er det en kran der skal til. Brug din krop – den går ikke i stykker – den er stræk til livet – det skal du også være.

Mike drop – Josephine.

 

Ps. Kommenter endelig hvis du har nogle spørgsmål eller indskydelser til emnet eller bare generelt ris eller ros til opslaget.

Josephine Lippert

Forfatter Josephine Lippert

Flere indlæg af Josephine Lippert

Efterlad svar